Tuesday 25 August 2015

Kejohanan Bola Tampar Veteran Pulau Pinang Kali Ke-5 2015 (Piala Dato' Koay Kar Huah)


 KEJOHANAN BOLA TAMPAR VETERAN P. PINANG KE-5
(PIALA DATO’ KOAY KAR HUAH)


TARIKH:  27HB hingga 29HB NOVEMBER, 2015.
MASA   :  8 PAGI – 8 MALAM             
TEMPAT: KOMPLEK BELIA & SUKAN, BATU UBAN, P.PINANG.







KEJOHANAN BOLA TAMPAR VETERAN PULAU PINANG KALI KELIMA (PIALA DATO’ KOAY KAR HUAH)
5TH Penang Veteran Volleyball Championship(Dato’ Koay Kar Huah Challenge Cup)

1.   NAME PERTANDINGAN:
Name of Championship:
 KEJOHANAN BOLA TAMPAR VETERAN PULAU PINANG KALI KELIMA(PIALA DATO’ KOAY KAR HUAH)As above. 2.   PENGELOLA BERSAMAOrganizers:
  • DATO’ KOAY KAR HUAH (PENGERUSI, MCA BUKIT BKT GELUGOR)
  • KELAB SUKAN VPM
  • JABATAN BELIA & SUKAN PULAU PINANG
 3.   OBJEKTIF:
Objective:
  • Mempromosikan aktiviti-aktiviti sihat dan sukan di kalangan warga berusia 30 keatas.
  • Promote healthy living activities to those 30years and above.
  • Mengelolakan acara sukan yang dapat mengeratkan perhubungan baik antara kaum.
  • To promote goodwill and racial harmony through the sports.
  • Meningkatkan kesedaran sukan bola tampar sebagai sukan rekreasi yang sesuai untuk orang ramai.
  • To promote the volleyball game as a recreation to all.
 4.   SASARAN KUMPULAN:
Target Group:
  1. Pertandingan ini adalah terbuka kepada semua yang berumur 30 keatas (wanita) dan 35 keatas (lelaki). Untuk pemain yang pernah mewakili Negara kelayakan umur ialah 35 tahun keatas (wanita) dan 40 tahun keatas (lelaki). The Championship is open to all age 30years and above (women) and 35 years and above (Men). ). For Ex-National players the age limit is 35 years and above (women) and 40 years and above (men).
  • Anggaran bilangan pasukan yang mengambil bahagian ialah 16 pasukan (10 pasukan lelaki dan 6 pasukan wanita).
  • The estimated numbers of teams is total 16 (10 Men & 6 Women).
 5.   TARIKH, MASA DAN TEMPAT PERTANDINGAN:
Date, Time and Venue: 
  • TARIKH  : 27HB HINGGA 29HB NOVEMBER 2015
  • MASA      : 8 PAGI – 8 MALAM
  • TEMPAT : KOMPLEKS BELIA & SUKAN, BATU UBAN, P.PINANG.

6.   PENDAFTARAN/PERTANYAAN  DAN TARIKH TUTUP:
Registration/Enquiry and Closing Date:
  • Borang penyertaan akan di edarkan kepada kelab-kelab sukan dan pasukan bola tampar di Jabatan-Jabatan Kerajaan dan sektor swasta.
  • Entry forms will be mailed to respective clubs.
  • Yuran Penyertaan: RM250-00.
  • Entry Fees: RM250-00.
  • Semua borang penyertaan dan yuran mesti diserahkan kepada:
  • Entry fees and entry forms  are to be sent to:
 En. LE Choong H/P:012-4533044 atau Fax :04-6384718. Alamat: No. 1, Lorong Mahsuri 7, Bayan Baru, 11950 Pulau Pinang atau EMEL:  volleyball.pillarmanagement@gmail.com Tarikh Tutup: 1hb November 2015.Closing Date: 1st November 2015.

7.   PENGANGKUTAN AND PENGINAPAN:
Transport & Accommodation:
Segala tambang pengangkutan and kos penginapan adalah tanggungan pasukan sendiri.All transportation and accommodation expenses is to be borne by the respective teams. 

8.   HADIAH KEMENANGAN:
Prizes:
 Hadiah-hadiah kemenangan  adalah seperti berikut: 
  • JOHAN                                 :  Wang Tunai RM800-00  + 15 Pingat
  • NAIB JOHAN                      :  Wang Tunai RM400-00  + 15 Pingat
  • KETIGA  BERSAMA         :  Wang Tunai RM200-00  + 15 Pingat
  • Champion                                        :  Cash RM800-00  + 15 Medals
  • Runner –Up                         :  Cash RM400-00  + 15 Medals
  • Joint Third                           :  Cash RM200-00  + 15 Medals

9.   SISTEM PERTANDINGAN:
Competition System:
  • Pertandingan akan dijalankan secara Liga atau Liga Kumpulan pada pusingan awal bergantung kepada bilangan pasukan yang mengambil bahagian.
  • The Competition shall be played on league basis if there is less than 6 participating teams and on a league in group basis if there are 6 or more teams in each category.  
  • Pihak penganjur berhak mengubahsuaikan peraturan pertandingan untuk memastikan pertandingan dijalankan dengan lancar.
  • The organizer reserves the right to change any of the competition rules to ensure the smooth running of the Championship.
  10. UPACARA PENUTUP:        
Closing Ceremony: 
  • Upacara penutup akan diadakan selepas perlawanan akhir.  Semua pasukan yang menang hadiah (tempat pertama hingga ketiga bersama) di wajib menghadiri upacara penutup dengan sekurang-kurangnya 6 orang pemain. Pelanggaran syarat ini akan mengakibatkan kehilangan hadiah wang tunai..
  • The closing ceremony will be held immediately after the final match. All teams placed Champion, runner-up and joint third place in the respective category must be present with a minimum of 6 players.  The cash prize will be forfeited if this ruling is not observed.
 
PERATURAN-PERATURAN   
RULES 

1)    Pertandingan ini dibuka kepada semua yang berusia 30 tahun keatas (Wanita) dan 35 tahun keatas (lelaki). Untuk pemain yang pernah mewakili Negara had umur ialah 35 tahun keatas (wanita) dan 40 tahun keatas (lelaki).
The Championship is open to all age 30years and above (women) and 35 years and above (men). For Ex-National players the age limit is 35 years and above (women) and 40 years and above (men). 

2)    Tinggi net untuk pertandingan lelaki ialah 2.38 meter; manakala untuk wanita ialah 2.20 meter.
      Net height is 2.38 meter (men) and 2.20 meter (women). 

3)    Bola pertandingan yang digunakan akan di tentukan oleh pihak penganjur.
The competition match ball will be decided by the organizer. 

4)    Setiap pasukan di kehendaki mendaftar 12 orang peserta. Seorang pemain hanya d benarkan mewakili satu pasukan sahaja.
Each team is to register 12 players. Each player is allowed to represent only one team. 

5)    Jersi yang seragam warna diperlukan untuk setiap pasukan. Nombor mesti jelas dicetak. Pegawai pasukan (Pengurus, Jurulatih, Penolong Jurulatih) di kehendaki memakai seluar panjang dan berkasut sukan.
Players must wear uniformed jerseys and the numbers must be clearly displayed. Team officials (Manager, Coach & Asst. Coaches) must be properly attired in long pants and sports shoes. 

6)    Semua perlawanan akan diputuskan dengan “Best of 3 sets” (25 mata). Dalam set penetuan 15 mata  akan di mainkan. Sistem pengiraan mata adalah seperti sistem “pingpong”.  Apabila terdapat mata seri 24:24  ATAU 14:14 (set penetuan) pasukan yang menang mesti mendahului dengan 2 mata.
All matches will be played in “Best of 3 Sets” (25, 25 & 15 points). Dalam setiap set, pasukan dibenarkan 2 kali “Time-Out”. Setiap “Time Out” adalah 30 saat.For each set, the team is allowed two time-out of 30 seconds. 

7)    Setiap pasukan mesti ada 6 orang peserta yang bertanding dalam gelanggang.  Mana pasukan yang tidak lengkap, kemenangan akan di beri kepada pihak lawan. Pasukan yang terlewat melaporkan diri akan dikira memberi “Walk Over” kepada pihak lawan selepas 15 minit dari masa yang telah dijadualkan.Each team must have 6 players to play in the court. Team without the minimum players will have to concede a walk-over to the opponent after a grace of 15 minutes from the scheduled time. 

8)    Dalam pengiraan kedudukan, pasukan yang menang akan diberi 2 mata, manakala pasukan yang kalah 1 mata dan pasukan yangmemberi “Walk Over” tidak akan dapat sebarang mata.  Jikaterdapat mata yang sama, maka kedudukan akan dikiraberdasarkan kadar poin yang menang dan kalah.For classification: Winning team : 2 points, Loser team: 1 point,Walk-over or technical disqualification: 0 point. If there is a tie, theposition will be determine on the aggregate of points won and lost. 

9)    Pasukan yang ingin membuat bantahan semasa perlawanan mesti
memberitahu pengadil bertugas secara lisan dan perlawanan akandi teruskan “DALAM BANTAHAN”. Hanya Ketua Pasukandibenarkan membuat bantahan. Pasukan mesti mengemukakanbantahan kepada Pengerusi Pegelola secara bertulis dengan wang  tunai RM200-00 sebagai wang cagaran dalam tempoh 1 jam selepas perlawanan berkenaan.  Bantahan/rayuan akan di pertimbangkan oleh Juri Rayuan. Jika bantahan/rayuan di terima wang cagaran akan di kembalikan. Wang cagaran akan luput sekiranya bantahan/rayuan tidak berjaya.  Keputusan dibuat oleh Juri Rayuan adalah muktamad.Team that wishes to protest will have to inform the officiating referee verbally and continue to play the game under protest. Only the team captain will be allowed to make the protest. The said team must submit a written protest together with a deposit of RM200-00 within 1 hour after the end of the game to the organizer. The matter will be forward to the panel of appeal for a decision. The decision of this panel is final and for unsuccessful protest the deposit will be forfeited. 

10)Peraturan yang tidak dinyatakan dalam peraturan pertandingan iniakan berdasarkan ke atas PERATURAN BOLA TAMPAR FIVB.All rules and regulations not specified here will follow the FIVB Rules presently in force. Note: English translation in red.

No comments:

Post a Comment