KARNIVAL BOLA TAMPAR REMAJA PULAU PINANG 2013





KARNIVAL BOLA TAMPAR REMAJA PULAU PINANG 2013
  • TARIKH: 12 & 13 dan 19 & 20 Okt 2013.
  • MASA     : 8.30 pagi – 6 petang
  • TEMPAT : Kompleks Belia & Sukan, Batu Uban, P. Pinang.

PENDAFTARAN DAN TARIKH TUTUP:


  • Tarikh Tutup: 1hb Okt, 2013.
  • Yuran Penyertaan: RM50-00. 
  • Semua borang penyertaan yang lengkap & yuran mesti di serah kepada:-
En. Looee Choong (setiausaha pertandingan): H/P 012-4533044
Fax:04-6439216. Emel: volleyball.pillarmanagement@gmail.com



KARNIVAL BOLA TAMPAR REMAJA PULAU PINANG 2013
(PERTANDINGAN UMUR 11, 13 & 15 TAHUN KEBAWAH)

1. NAMA ACARA:
KARNIVAL BOLA TAMPAR REMAJA PULAU PINANG 2013.

2. PENGELOLA BERSAMA:
  • Kelab Sukan VPM
  • Persatuan Bola Tampar Pulau Pinang
  • Jabatan Belia & Sukan Negeri Pulau Pinang

3. OBJEKTIF:
  • Mempromosikan sukan bola tampar serta mengadakan aktiviti-aktiviti sihat untuk kalangan remaja.
  • Mencungkil bakat-bakat baru untuk sukan bola tampar.
  • Mengelolakan acara sukan yang dapat mengeratkan perhubungan baik antara kaum.

4. SASARAN KUMPULAN:
  • Karnival ini adalah terbuka kepada semua pasukan bola tampar dari seluruh Negeri Pulau Pinang dan pasukan jemputan di luar negeri. Karnival ini di bahagikan kepada kategori 11 tahun kebawah dan 13 tahun kebawah dan 15 tahun kebawah (pasukan lelaki & perempuan).

5. TARIKH, MASA DAN TEMPAT PERTANDINGAN:
  • TARIKH: 12 & 13 dan 19 & 20 Okt 2013.
  • MASA     : 8.30 pagi – 6 petang
  • TEMPAT : Kompleks Belia & Sukan, Batu Uban, P. Pinang.

6. PENDAFTARAN DAN TARIKH TUTUP:
  • Tarikh Tutup: 1hb Okt, 2013.
  • Yuran Penyertaan: RM50-00.
  • Semua borang penyertaan yang lengkap & yuran mesti di serah kepada:-
En. Looee Choong (setiausaha pertandingan): H/P 012-4533044
Fax:04-6439216. Emel: volleyball.pillarmanagement@gmail.com

7. HADIAH KEMENANGAN:
Hadiah-hadiah kemenangan  adalah saperti berikut:
  • JOHAN                                  :  1 Trofi Pasukan + 15 Pingat Individu
  • NAIB JOHAN                      :  1 Trofi Pasukan + 15 Pingat Individu
  • KETIGA                                 : 1 Trofi Pasukan + 15 Pingat Individu

8. SISTEM PERTANDINGAN:
  • Pertandingan akan dijalankan secara Liga atau Liga Kumpulan pada pusingan awal bergantung kepada bilangan pasukan yang mengambil bahagian.
  • Pihak penganjur berhak mengubahsuaikan peraturan pertandingan untuk memastikan pertandingan dijalankan dengan lancar.

9. UPACARA PENUTUPAN:
  • Upacara penutupan ringkas akan diadakan selepas perlawanan yang terakhir.
  • Semua anggota pasukan yang akan menerima hadiah (Johan, Naib Johan & Tempat Ke-Tiga) diwajib hadhir upacara ini.



PERATURAN PERTANDINGAN


  1. Pertandingan ini adalah terbuka kepada semua pasukan dari seluruh Negeri Pulau Pinang dan pasukan jemputan dari luar negeri.
  2. Tinggi net untuk pertandingan 11 tkb ialah 2.10 meter, pertandingan 13 tkb lelaki ialah 2.25 meter; perempuan ialah 2.15 meter, pertandingan 15tkb lelaki ialah 2.35 meter; perempuan ialah 2.20 meter.
  3. Bola pertandingan yang digunakan akan di tentukan oleh pihak penganjur.
  4. Setiap pasukan boleh mendaftar 12 orang peserta.
  5. Jersi yang seragam warna diperlukan untuk setiap pasukan. Hanya jersi pemain libero adalah berlainan warna. Nombor mesti jelas dicetak..
  6. Semua perlawanan akan di putus dengan “Best of 3 sets” (25 mata) dan  dalam set (ketiga) penetuan 15 mata sahaja akan di mainkan.
  7. Sistem pengiraan mata adalah saperti system pingpong.  Apabila terdapat mata seri 24:24 (set awal) atau 14:14 (set penetuan) pasukan yang menang mesti mendahului dengan 2 mata untuk memenangi set tersebut.
  8. Dalam setiap set, pasukan dibenarkan 2 kali “Time-Out”. Setiap “Time Out” adalah 30 saat.
  9. Setiap pasukan mesti ada 6 orang peserta yang bertanding dalam gelanggang.  Mana pasukan yang tidak lengkap, kemenangan akan di beri kepada pihak lawan.
  10. Pasukan yang terlewat melaporkan diri akan dikira memberi “Walk Over” kepada pihak lawan selepas 15 minit dari masa yang telah dijadualkan.
  11. Dalam pengiraan kedudukan, pasukan yang menang akan diberi 2 mata, manakala pasukan yang kalah 1 mata dan pasukan yang memberi “Walk Over” tidak akan dapat sebarang mata.  Jika terdapat mata yang sama, maka kedudukan akan dikira berdasarkan kadar poin yang menang dan kalah.
  12. Pasukan yang ingin membuat bantahan semasa perlawanan mesti memberitahu pengadil bertugas secara lisan dan perlawanan akan di teruskan “DALAM BANTAHAN”. Hanya Ketua Pasukan dibenarkan membuat bantahan. Pasukan mesti mengemukakan bantahan kepada Pengerusi Pegelola secara bertulis dengan wang tunai RM100-00 sebagai wang cagaran.dalam tempoh 1 jam selepas perlawanan berkenaan.  Bantahan/rayuan akan di pertimbangkan oleh Juri Rayuan. Jika bantahan/rayuan di terima wang cagaran akan di kembalikan. Wang cagaran akan luput sekiranya bantahan/rayuan tidak berjaya.  Keputusan dibuat oleh Juri Rayuan adalah muktamad.
  13. Semua pemain pasukan yang memenangi hadiah (tempat pertama hingga ketiga) dalam pertandingan mesti hadir untuk menerima hadiah masing-masing. Sekira pasukan tidak hadir, tindakan disiplin akan di kenakan.
  14. Untuk peraturan yang tidak dinyatakan dalam peraturan pertandingan ini akan berdasarkan ke atas PERATURAN BOLA TAMPAR FIVB.

No comments:

Post a Comment