KARNIVAL BOLA TAMPAR REMAJA PULAU PINANG 2013
- TARIKH: 12 & 13 dan 19 & 20 Okt 2013.
- MASA : 8.30 pagi – 6 petang
- TEMPAT : Kompleks Belia & Sukan, Batu Uban, P. Pinang.
PENDAFTARAN DAN TARIKH TUTUP:
- Tarikh Tutup: 1hb Okt, 2013.
- Yuran Penyertaan: RM50-00.
- Semua borang penyertaan yang lengkap & yuran mesti di serah kepada:-
En. Looee Choong (setiausaha pertandingan): H/P 012-4533044
Fax:04-6439216. Emel: volleyball.pillarmanagement@gmail.com
KARNIVAL
BOLA TAMPAR REMAJA PULAU PINANG 2013
(PERTANDINGAN
UMUR 11, 13 & 15 TAHUN KEBAWAH)
1. NAMA ACARA:
KARNIVAL BOLA
TAMPAR REMAJA PULAU PINANG 2013.
2. PENGELOLA
BERSAMA:
- Kelab
Sukan VPM
- Persatuan Bola Tampar Pulau Pinang
- Jabatan Belia & Sukan Negeri Pulau Pinang
3. OBJEKTIF:
- Mempromosikan
sukan bola tampar serta mengadakan aktiviti-aktiviti sihat untuk kalangan
remaja.
- Mencungkil
bakat-bakat baru untuk sukan bola tampar.
- Mengelolakan
acara sukan yang dapat mengeratkan perhubungan baik antara kaum.
4. SASARAN KUMPULAN:
- Karnival
ini adalah terbuka kepada semua pasukan bola tampar dari seluruh Negeri
Pulau Pinang dan pasukan jemputan di luar negeri. Karnival ini di
bahagikan kepada kategori 11 tahun kebawah dan 13 tahun kebawah dan 15
tahun kebawah (pasukan lelaki & perempuan).
5. TARIKH, MASA DAN
TEMPAT PERTANDINGAN:
- TARIKH:
12 & 13 dan 19 & 20 Okt 2013.
- MASA : 8.30 pagi – 6 petang
- TEMPAT
: Kompleks Belia & Sukan, Batu Uban, P. Pinang.
6. PENDAFTARAN DAN
TARIKH TUTUP:
- Tarikh
Tutup: 1hb Okt, 2013.
- Yuran
Penyertaan: RM50-00.
- Semua
borang penyertaan yang lengkap & yuran mesti di serah kepada:-
En. Looee Choong
(setiausaha pertandingan): H/P 012-4533044
Fax:04-6439216.
Emel: volleyball.pillarmanagement@gmail.com
7. HADIAH
KEMENANGAN:
Hadiah-hadiah
kemenangan adalah saperti berikut:
- JOHAN : 1 Trofi Pasukan + 15 Pingat Individu
- NAIB
JOHAN : 1 Trofi Pasukan + 15 Pingat Individu
- KETIGA : 1 Trofi Pasukan + 15 Pingat Individu
8. SISTEM
PERTANDINGAN:
- Pertandingan
akan dijalankan secara Liga atau Liga Kumpulan pada pusingan awal
bergantung kepada bilangan pasukan yang mengambil bahagian.
- Pihak
penganjur berhak mengubahsuaikan peraturan pertandingan untuk memastikan
pertandingan dijalankan dengan lancar.
9. UPACARA
PENUTUPAN:
- Upacara
penutupan ringkas akan diadakan selepas perlawanan yang terakhir.
- Semua
anggota pasukan yang akan menerima hadiah (Johan, Naib Johan & Tempat
Ke-Tiga) diwajib hadhir upacara ini.
PERATURAN
PERTANDINGAN
- Pertandingan ini
adalah terbuka kepada semua pasukan dari seluruh Negeri Pulau Pinang dan
pasukan jemputan dari luar negeri.
- Tinggi net untuk
pertandingan 11 tkb ialah 2.10 meter, pertandingan 13 tkb lelaki ialah
2.25 meter; perempuan ialah 2.15 meter, pertandingan 15tkb lelaki ialah
2.35 meter; perempuan ialah 2.20 meter.
- Bola pertandingan
yang digunakan akan di tentukan oleh pihak penganjur.
- Setiap pasukan boleh
mendaftar 12 orang peserta.
- Jersi yang seragam
warna diperlukan untuk setiap pasukan. Hanya jersi pemain libero adalah
berlainan warna. Nombor mesti jelas dicetak..
- Semua perlawanan
akan di putus dengan “Best of 3 sets” (25 mata) dan dalam set (ketiga) penetuan 15 mata
sahaja akan di mainkan.
- Sistem pengiraan
mata adalah saperti system pingpong.
Apabila terdapat mata seri 24:24 (set awal) atau 14:14 (set
penetuan) pasukan yang menang mesti mendahului dengan 2 mata untuk
memenangi set tersebut.
- Dalam setiap set,
pasukan dibenarkan 2 kali “Time-Out”. Setiap “Time Out” adalah 30 saat.
- Setiap pasukan mesti
ada 6 orang peserta yang bertanding dalam gelanggang. Mana pasukan yang tidak lengkap,
kemenangan akan di beri kepada pihak lawan.
- Pasukan yang
terlewat melaporkan diri akan dikira memberi “Walk Over” kepada pihak
lawan selepas 15 minit dari masa yang telah dijadualkan.
- Dalam pengiraan
kedudukan, pasukan yang menang akan diberi 2 mata, manakala pasukan yang
kalah 1 mata dan pasukan yang memberi “Walk Over” tidak akan dapat
sebarang mata. Jika terdapat mata
yang sama, maka kedudukan akan dikira berdasarkan kadar poin yang menang
dan kalah.
- Pasukan yang ingin
membuat bantahan semasa perlawanan mesti memberitahu pengadil bertugas
secara lisan dan perlawanan akan di teruskan “DALAM BANTAHAN”. Hanya Ketua Pasukan dibenarkan membuat
bantahan. Pasukan mesti mengemukakan bantahan kepada Pengerusi Pegelola
secara bertulis dengan wang tunai RM100-00 sebagai wang cagaran.dalam
tempoh 1 jam selepas perlawanan berkenaan.
Bantahan/rayuan akan di pertimbangkan oleh Juri Rayuan. Jika
bantahan/rayuan di terima wang cagaran akan di kembalikan. Wang cagaran
akan luput sekiranya bantahan/rayuan tidak berjaya. Keputusan dibuat oleh Juri Rayuan adalah
muktamad.
- Semua pemain pasukan
yang memenangi hadiah (tempat pertama hingga ketiga) dalam pertandingan
mesti hadir untuk menerima hadiah masing-masing. Sekira pasukan tidak hadir,
tindakan disiplin akan di kenakan.
- Untuk peraturan yang
tidak dinyatakan dalam peraturan pertandingan ini akan berdasarkan ke atas
PERATURAN BOLA TAMPAR FIVB.
No comments:
Post a Comment