KARNIVAL BOLA TAMPAR REMAJA PULAU PINANG 2013
- TARIKH: 12 & 13 dan 19 & 20 Okt 2013.
 - MASA     : 8.30 pagi – 6 petang
 - TEMPAT : Kompleks Belia & Sukan, Batu Uban, P. Pinang.
 
PENDAFTARAN DAN TARIKH TUTUP:
- Tarikh Tutup: 1hb Okt, 2013.
 - Yuran Penyertaan: RM50-00. 
 - Semua borang penyertaan yang lengkap & yuran mesti di serah kepada:-
 
En. Looee Choong (setiausaha pertandingan): H/P 012-4533044
Fax:04-6439216. Emel: volleyball.pillarmanagement@gmail.com
KARNIVAL
BOLA TAMPAR REMAJA PULAU PINANG 2013
(PERTANDINGAN
UMUR 11, 13 & 15 TAHUN KEBAWAH)
1. NAMA ACARA:
KARNIVAL BOLA
TAMPAR REMAJA PULAU PINANG 2013.
2. PENGELOLA
BERSAMA:
- Kelab
     Sukan VPM
 - Persatuan Bola Tampar Pulau Pinang
 - Jabatan Belia & Sukan Negeri Pulau Pinang
 
3. OBJEKTIF:
- Mempromosikan
     sukan bola tampar serta mengadakan aktiviti-aktiviti sihat untuk kalangan
     remaja.
 - Mencungkil
     bakat-bakat baru untuk sukan bola tampar.
 - Mengelolakan
     acara sukan yang dapat mengeratkan perhubungan baik antara kaum.
 
4. SASARAN KUMPULAN:
- Karnival
     ini adalah terbuka kepada semua pasukan bola tampar dari seluruh Negeri
     Pulau Pinang dan pasukan jemputan di luar negeri. Karnival ini di
     bahagikan kepada kategori 11 tahun kebawah dan 13 tahun kebawah dan 15
     tahun kebawah (pasukan lelaki & perempuan). 
 
5. TARIKH, MASA DAN
TEMPAT PERTANDINGAN:
- TARIKH:
     12 & 13 dan 19 & 20 Okt 2013.
 - MASA     : 8.30 pagi – 6 petang
 - TEMPAT
     : Kompleks Belia & Sukan, Batu Uban, P. Pinang. 
 
6. PENDAFTARAN DAN
TARIKH TUTUP:
- Tarikh
     Tutup: 1hb Okt, 2013.
 - Yuran
     Penyertaan: RM50-00.
 - Semua
     borang penyertaan yang lengkap & yuran mesti di serah kepada:-
 
En. Looee Choong
(setiausaha pertandingan): H/P 012-4533044
Fax:04-6439216.
Emel: volleyball.pillarmanagement@gmail.com
7. HADIAH
KEMENANGAN:
Hadiah-hadiah
kemenangan  adalah saperti berikut:
- JOHAN                                  :  1 Trofi Pasukan + 15 Pingat Individu
 - NAIB
     JOHAN                      :  1 Trofi Pasukan + 15 Pingat Individu
 - KETIGA                                  : 1 Trofi Pasukan + 15 Pingat Individu
 
8. SISTEM
PERTANDINGAN:
- Pertandingan
     akan dijalankan secara Liga atau Liga Kumpulan pada pusingan awal
     bergantung kepada bilangan pasukan yang mengambil bahagian.
 - Pihak
     penganjur berhak mengubahsuaikan peraturan pertandingan untuk memastikan
     pertandingan dijalankan dengan lancar.
 
9. UPACARA
PENUTUPAN:
- Upacara
     penutupan ringkas akan diadakan selepas perlawanan yang terakhir.
 - Semua
     anggota pasukan yang akan menerima hadiah (Johan, Naib Johan & Tempat
     Ke-Tiga) diwajib hadhir upacara ini.
 
PERATURAN
PERTANDINGAN
- Pertandingan ini
     adalah terbuka kepada semua pasukan dari seluruh Negeri Pulau Pinang dan
     pasukan jemputan dari luar negeri.
 - Tinggi net untuk
     pertandingan 11 tkb ialah 2.10 meter, pertandingan 13 tkb lelaki ialah
     2.25 meter; perempuan ialah 2.15 meter, pertandingan 15tkb lelaki ialah
     2.35 meter; perempuan ialah 2.20 meter.
 - Bola pertandingan
     yang digunakan akan di tentukan oleh pihak penganjur.
 - Setiap pasukan boleh
     mendaftar 12 orang peserta.
 - Jersi yang seragam
     warna diperlukan untuk setiap pasukan. Hanya jersi pemain libero adalah
     berlainan warna. Nombor mesti jelas dicetak..
 - Semua perlawanan
     akan di putus dengan “Best of 3 sets” (25 mata) dan  dalam set (ketiga) penetuan 15 mata
     sahaja akan di mainkan.
 - Sistem pengiraan
     mata adalah saperti system pingpong. 
     Apabila terdapat mata seri 24:24 (set awal) atau 14:14 (set
     penetuan) pasukan yang menang mesti mendahului dengan 2 mata untuk
     memenangi set tersebut.
 - Dalam setiap set,
     pasukan dibenarkan 2 kali “Time-Out”. Setiap “Time Out” adalah 30 saat.
 - Setiap pasukan mesti
     ada 6 orang peserta yang bertanding dalam gelanggang.  Mana pasukan yang tidak lengkap,
     kemenangan akan di beri kepada pihak lawan.
 - Pasukan yang
     terlewat melaporkan diri akan dikira memberi “Walk Over” kepada pihak
     lawan selepas 15 minit dari masa yang telah dijadualkan.
 - Dalam pengiraan
     kedudukan, pasukan yang menang akan diberi 2 mata, manakala pasukan yang
     kalah 1 mata dan pasukan yang memberi “Walk Over” tidak akan dapat
     sebarang mata.  Jika terdapat mata
     yang sama, maka kedudukan akan dikira berdasarkan kadar poin yang menang
     dan kalah.
 - Pasukan yang ingin
     membuat bantahan semasa perlawanan mesti memberitahu pengadil bertugas
     secara lisan dan perlawanan akan di teruskan “DALAM BANTAHAN”. Hanya Ketua Pasukan dibenarkan membuat
     bantahan. Pasukan mesti mengemukakan bantahan kepada Pengerusi Pegelola
     secara bertulis dengan wang tunai RM100-00 sebagai wang cagaran.dalam
     tempoh 1 jam selepas perlawanan berkenaan. 
     Bantahan/rayuan akan di pertimbangkan oleh Juri Rayuan. Jika
     bantahan/rayuan di terima wang cagaran akan di kembalikan. Wang cagaran
     akan luput sekiranya bantahan/rayuan tidak berjaya.  Keputusan dibuat oleh Juri Rayuan adalah
     muktamad.
 - Semua pemain pasukan
     yang memenangi hadiah (tempat pertama hingga ketiga) dalam pertandingan
     mesti hadir untuk menerima hadiah masing-masing. Sekira pasukan tidak hadir,
     tindakan disiplin akan di kenakan. 
 - Untuk peraturan yang
     tidak dinyatakan dalam peraturan pertandingan ini akan berdasarkan ke atas
     PERATURAN BOLA TAMPAR FIVB. 
 





No comments:
Post a Comment