KEJOHANAN BOLA TAMPAR VETERAN P. PINANG KE-4
(PIALA DATO’ KOAY KAR HUAH)
MASA : 8 PAGI – 8 MALAM
TEMPAT: KOMPLEK BELIA & SUKAN, BATU UBAN, P.PINANG.
1. NAME PERTANDINGAN:
- KEJOHANAN BOLA TAMPAR VETERAN PULAU PINANG KE-4
(PIALA DATO’ KOAY
KAR HUAH).
2. PENGELOLA BERSAMA:
- KELAB SUKAN
VPM
- JABATAN BELIA
& SUKAN PULAU PINANG
3.
PENAJA UTAMA:
- DATO’ KOAY KAR HUAH
4. OBJEKTIF:
- Mempromosikan
aktiviti-aktiviti sihat dan sukan di kalangan warga berusia 30an keatas.
- Mengelolahkan
acara sukan yang dapat mengeratkan perhubungan baik antara kuam.
- Meningkatkan
kesedaran sukan bola tampar sebagai sukan rekreasi yang sesuai untuk orang
ramai.
5. SASARAN KUMPULAN:
- Pertandingan ini adalah terbuka kepada semua
pasukan yang di undang dengan pemain yang berumur 30 keatas (wanita) dan
35 keatas (lelaki). Untuk pemain yang pernah mewakili Negara had umur
ialah 35 tahun keatas (wanita) dan 40 tahun keatas (lelaki).
- Anggaran
bilangan pasukan yang mengambil bahagian ialah 14 pasukan (8 pasukan
lelaki dan 6 pasukan wanita).
6. TARIKH, MASA DAN TEMPAT PERTANDINGAN:
- TARIKH: 5HB hingga 7HB DISEMBER, 2014.
- MASA :
8 PAGI – 8 MALAM
- TEMPAT:
KOMPLEK BELIA & SUKAN, BATU UBAN, P.PINANG.
7. PENDAFTARAN DAN TARIKH TUTUP:
- Borang
penyertaan akan di edarkan kepada kelab-kelab sukan dan pasukan bola
tampar di Jabatan Kerajaan dan sektor swasta.
- Yuran Penyertaan:
RM200-00. (Bayar kepada akaun Bank RHB: Volleyball Pillar Management No.
20715800041381).
Semua borang
penyertaan yang terisi dan resit bayaran bank untuk yuran mesti di emel kepada:
volley.pillarmanagement@gmail.com
- Sebarang pertanyaan, sila hubungi Pn. Angelina Hoh, H/P: 016-4703733 atau En. LE Choong H/P:012-4533044.
- Tarikh Tutup: 10HB November, 2014.
8. PENGANGKUTAN AND PENGINAPAN:
Segala tambang
pengangkutan and kos penginapan adalah tanggungan pasukan sendiri.
9. HADIAH KEMENANGAN:
Hadiah-hadiah
kemenangan adalah saperti berikut:
- JOHAN : Wang Tunai RM800-00 + 15 Pingat
- NAIB JOHAN : Wang Tunai RM400-00 + 15 Pingat
- KETIGA : Wang Tunai RM200-00 + 15 Pingat
10. SISTEM PERTANDINGAN:
- Pertandingan
akan dijalankan secara Liga atau Liga Kumpulan pada pusingan awal
bergantung kepada bilangan pasukan yang mengambil bahagian.
- Pihak
penganjur berhak mengubahsuaikan peraturan pertandingan untuk memastikan
pertandingan dijalankan dengan lancar.
11. UPACARA PENUTUPAN:
- Upacara penutupan akan diadakan selepas perlawanan yang terakhir.
12. PERATURAN PERTANDINGAN:
Sila
merujuk kepada Lampiran A.
PERATURAN
KEJOHANAN BOLA TAMPAR VETERAN PULAU
PINANG 2014
LAMPIRAN A
1. Pertandingan ini
adalah terbuka kepada semua (pasukan yang di undang) dengan pemain yang berusia
30 tahun keatas (Wanita) dan 35 tahun keatas (lelaki). Untuk pemain yang pernah
mewakili Negara had umur ialah 35 tahun keatas (wanita) dan 40 tahun keatas
(lelaki).
2. Tinggi net untuk
pertandingan lelaki ialah 2.38 meter; manakala untuk wanita ialah 2.20 meter.
3. Bola pertandingan
yang digunakan akan di tentukan oleh pihak penganjur.
4. Setiap pasukan di
kehendaki mendaftar 12 orang peserta. Seorang pemain hanya boleh menyertai satu
pasukan sahaja.
5. Jersi yang seragam
warna diperlukan untuk setiap pasukan. Pemain libero mesti berpakaian jersi
warna lain. Nombor mesti jelas dicetak.
6. Semua perlawanan
akan di putus dengan “Best of 3 sets” (25 mata). Dalam set penetuan hanya 15
mata akan di mainkan. Sistem pengiraan mata adalah saperti sistem
“pingpong”. Apabila terdapat mata seri
24:24 atau 14:14 dalam set penetuan , pasukan yang menang mesti mendahului dengan
2 mata.
7. Dalam setiap set,
pasukan dibenarkan 2 kali “Time-Out”. Setiap “Time Out” adalah 30 saat.
8. Setiap pasukan
mesti ada 6 orang peserta yang bertanding dalam gelanggang. Mana pasukan yang tidak lengkap, kemenangan
akan di beri kepada pihak lawan. Pasukan yang terlewat melaporkan diri akan
dikira memberi “Walk Over” kepada pihak lawan selepas 15 minit dari masa yang
telah dijadualkan. Pasukan yang telah memberi walk over tidak akan dapat
bermain dalam semua perlawanan berikut.
9. Dalam pengiraan
kedudukan, pasukan yang menang akan diberi 2 mata, manakala pasukan yang
kalah 1 mata dan
pasukan yang memberi “Walk Over” tidak
akan dapat sebarang mata. Jika
terdapat mata yang
sama, maka kedudukan akan dikira berdasarkan kadar poin yang menang dan
kalah.
10. Semua pasukan yang
telah berjaya memenangi sebarang hadiah
mesti menghadiri upacara
penutup dengan
sekurang-kurangnya 6 orang pemain atau hilang hadiah wang tunai.
11. Pasukan yang ingin
membuat bantahan semasa perlawanan mesti memberitahu pengadil bertugas
secara lisan dan
perlawanan akan di teruskan “DALAM BANTAHAN”. Hanya Ketua Pasukan
dibenarkan membuat
bantahan. Pasukan mesti mengemukakan bantahan kepada Pengerusi
Pegelola secara
bertulis dengan Wang tunai RM100-00 sebagai wang cagaran dalam tempoh 1 jam
selepas perlawanan
berkenaan. Bantahan/rayuan akan di pertimbangkan oleh Juri Rayuan. Jika
bantahan/rayuan di
terima wang cagaran akan di kembalikan. Wang cagaran akan luput sekiranya
bantahan/rayuan
tidak berjaya. Keputusan dibuat oleh Juri Rayuan adalah muktamad.
12. Peraturan yang
tidak dinyatakan dalam peraturan pertandingan ini akan berdasarkan ke atas
PERATURAN BOLA TAMPAR FIVB.
No comments:
Post a Comment