Friday, 10 October 2014

Kejohanan Bola Tampar Veteran Pulau Pinang Kali Ke-4


KEJOHANAN BOLA TAMPAR VETERAN P. PINANG KE-4
(PIALA DATO’ KOAY KAR HUAH)


TARIKH: 
 5HB hingga 7HB DISEMBER, 2014.
MASA   :  8 PAGI – 8 MALAM             
TEMPAT: KOMPLEK BELIA & SUKAN, BATU UBAN, P.PINANG.



1. NAME PERTANDINGAN:

  • KEJOHANAN BOLA TAMPAR VETERAN PULAU PINANG KE-4
(PIALA DATO’ KOAY KAR HUAH).

2. PENGELOLA BERSAMA:

  • KELAB SUKAN VPM
  • JABATAN BELIA & SUKAN PULAU PINANG

3.  PENAJA UTAMA:

  • DATO’ KOAY KAR HUAH

4. OBJEKTIF:

  • Mempromosikan aktiviti-aktiviti sihat dan sukan di kalangan warga berusia 30an keatas.
  • Mengelolahkan acara sukan yang dapat mengeratkan perhubungan baik antara kuam.
  • Meningkatkan kesedaran sukan bola tampar sebagai sukan rekreasi yang sesuai untuk orang ramai.

5. SASARAN KUMPULAN:

  • Pertandingan ini adalah terbuka kepada semua pasukan yang di undang dengan pemain yang berumur 30 keatas (wanita) dan 35 keatas (lelaki). Untuk pemain yang pernah mewakili Negara had umur ialah 35 tahun keatas (wanita) dan 40 tahun keatas (lelaki).
  • Anggaran bilangan pasukan yang mengambil bahagian ialah 14 pasukan (8 pasukan lelaki dan 6 pasukan wanita).

6. TARIKH, MASA DAN TEMPAT PERTANDINGAN:

  • TARIKH:  5HB hingga 7HB DISEMBER, 2014.
  • MASA   :  8 PAGI – 8 MALAM             
  • TEMPAT: KOMPLEK BELIA & SUKAN, BATU UBAN, P.PINANG.

7. PENDAFTARAN DAN TARIKH TUTUP:

  • Borang penyertaan akan di edarkan kepada kelab-kelab sukan dan pasukan bola tampar di Jabatan Kerajaan dan sektor swasta.
  • Yuran Penyertaan: RM200-00. (Bayar kepada akaun Bank RHB: Volleyball Pillar Management No. 20715800041381).
Semua borang penyertaan yang terisi dan resit bayaran bank untuk yuran mesti di emel kepada: volley.pillarmanagement@gmail.com

  • Sebarang pertanyaan, sila hubungi Pn. Angelina Hoh, H/P: 016-4703733 atau En. LE Choong H/P:012-4533044.
  •  Tarikh Tutup: 10HB November, 2014.

8. PENGANGKUTAN AND PENGINAPAN:

Segala tambang pengangkutan and kos penginapan adalah tanggungan pasukan sendiri.


9. HADIAH KEMENANGAN:

Hadiah-hadiah kemenangan  adalah saperti berikut:

  • JOHAN                        :  Wang Tunai RM800-00  + 15 Pingat
  • NAIB JOHAN              :  Wang Tunai RM400-00  + 15 Pingat
  • KETIGA                       :  Wang Tunai RM200-00  + 15 Pingat

10. SISTEM PERTANDINGAN:

  • Pertandingan akan dijalankan secara Liga atau Liga Kumpulan pada pusingan awal bergantung kepada bilangan pasukan yang mengambil bahagian.

  • Pihak penganjur berhak mengubahsuaikan peraturan pertandingan untuk memastikan pertandingan dijalankan dengan lancar.

11. UPACARA PENUTUPAN:

  • Upacara penutupan akan diadakan selepas perlawanan yang terakhir.
12. PERATURAN PERTANDINGAN:

Sila merujuk kepada Lampiran A.




PERATURAN
KEJOHANAN BOLA TAMPAR VETERAN PULAU PINANG 2014

LAMPIRAN A

1.     Pertandingan ini adalah terbuka kepada semua (pasukan yang di undang) dengan pemain yang berusia 30 tahun keatas (Wanita) dan 35 tahun keatas (lelaki). Untuk pemain yang pernah mewakili Negara had umur ialah 35 tahun keatas (wanita) dan 40 tahun keatas (lelaki).

2.     Tinggi net untuk pertandingan lelaki ialah 2.38 meter; manakala untuk wanita ialah 2.20 meter.


3.     Bola pertandingan yang digunakan akan di tentukan oleh pihak penganjur.

4.     Setiap pasukan di kehendaki mendaftar 12 orang peserta. Seorang pemain hanya boleh menyertai satu pasukan sahaja.


5.     Jersi yang seragam warna diperlukan untuk setiap pasukan. Pemain libero mesti berpakaian jersi warna lain. Nombor mesti jelas dicetak.

6.     Semua perlawanan akan di putus dengan “Best of 3 sets” (25 mata). Dalam set penetuan hanya 15 mata akan di mainkan. Sistem pengiraan mata adalah saperti sistem “pingpong”.  Apabila terdapat mata seri 24:24 atau 14:14 dalam set penetuan , pasukan yang menang mesti mendahului dengan 2 mata.

7.     Dalam setiap set, pasukan dibenarkan 2 kali “Time-Out”. Setiap “Time Out” adalah 30 saat.

8.     Setiap pasukan mesti ada 6 orang peserta yang bertanding dalam gelanggang.  Mana pasukan yang tidak lengkap, kemenangan akan di beri kepada pihak lawan. Pasukan yang terlewat melaporkan diri akan dikira memberi “Walk Over” kepada pihak lawan selepas 15 minit dari masa yang telah dijadualkan. Pasukan yang telah memberi walk over tidak akan dapat bermain dalam semua perlawanan berikut.

9.     Dalam pengiraan kedudukan, pasukan yang menang akan diberi 2 mata, manakala pasukan yang
kalah 1 mata dan pasukan yang  memberi “Walk Over” tidak akan dapat sebarang mata.  Jika
terdapat mata yang sama, maka kedudukan akan dikira berdasarkan kadar poin yang menang dan
kalah.

10.   Semua pasukan yang telah berjaya memenangi sebarang hadiah  mesti menghadiri upacara
penutup dengan sekurang-kurangnya 6 orang pemain atau hilang hadiah wang tunai.

11.   Pasukan yang ingin membuat bantahan semasa perlawanan mesti memberitahu pengadil bertugas
secara lisan dan perlawanan akan di teruskan “DALAM BANTAHAN”. Hanya Ketua Pasukan
dibenarkan membuat bantahan. Pasukan mesti mengemukakan bantahan kepada Pengerusi
Pegelola secara bertulis dengan Wang tunai RM100-00 sebagai wang cagaran dalam tempoh 1 jam
selepas perlawanan berkenaan. Bantahan/rayuan akan di pertimbangkan oleh Juri Rayuan. Jika
bantahan/rayuan di terima wang cagaran akan di kembalikan. Wang cagaran akan luput sekiranya
bantahan/rayuan tidak berjaya. Keputusan dibuat oleh Juri Rayuan adalah muktamad.

12.   Peraturan yang tidak dinyatakan dalam peraturan pertandingan ini akan berdasarkan ke atas
PERATURAN BOLA TAMPAR FIVB.



No comments:

Post a Comment