Wednesday, 29 August 2018

8th Penang Veteran Volleyball Championship 2018 (Piala Dato' Koay Kar Huah)



KEJOHANAN BOLA TAMPAR VETERAN PULAU PINANG KE-8
(PIALA DATO’ KOAY KAR HUAH)
8TH Penang Veteran Volleyball Championship

(Dato’ Koay Kar Huah Challenge Cup)

TARIKH    :    15hb & 16hb Disember, 2018
MASA        :   Jam 8.30pagi - 7.30petang.
TEMPAT   :    Kompleks Belia & Sukan, Batu Uban, Pulau Pinang.






1. NAMA PERTANDINGAN:
Competition Name:

KEJOHANAN BOLA TAMPAR VETERAN PULAU PINANG KE-8 (PIALA DATO’ KOAY KAR HUAH).

2. PENGELOLA BERSAMA:
Joint Organizers:

  • DATO’ KOAY KAR HUAH 
  • KELAB SUKAN VPM 
  • PEJABAT BELIA & SUKAN DAERAH TIMUR LAUT, PULAU PINANG 
3. PENAJA UTAMA:
Main Sponsor:

  • DATO’ KOAY KAR HUAH 
4. OBJEKTIF:
Objective:

  • Mempromosikan aktiviti-aktiviti sihat dan sukan di kalangan warga berusia 30an keatas. 
  • To promote sports and healthy activities among citizens 30 years and above. 
  • Mengeratkan keharmonian dan muhibah antara kaum melalui sukan. 
  • To promote goodwill and racial harmony through sports. 
  • Meningkatkan kesedaran sukan bola tampar sebagai sukan rekreasi yang sesuai untuk orang ramai. 
  • To raise awareness of volleyball as a recreational sport for all. 
5. SASARAN KUMPULAN:
Target Group:

  • Pertandingan ini dibuka kepada semua pemain berumur 30 ke atas untuk wanita dan 35 ke atas untuk lelaki. Umur kelayakan pemain yang pernah mewakili Negara ialah 35 tahun ke atas untuk wanita dan 40 tahun ke atas untuk lelaki. 
  • The Championship is open to all, aged 30 years and above for ladies and 35 years and above for men. For Ex-national players age eligibility is 35 and above for ladies and 40 and above for men. 
  • Anggaran bilangan pasukan yang mengambil bahagian ialah 16 pasukan (8 pasukan lelaki dan 8 pasukan wanita). 
  • An estimated 16 teams will take part, (8 ladies teams and 8 men teams). 
6. TARIKH, MASA DAN TEMPAT PERTANDINGAN:
Date, Time and Venue:

  • TARIKH/Date : 15-16HB. DISEMBER, 2018. 
  • MASA/Time : 8.00am – 8.00pm 
  • TEMPAT/Venue : KOMPEKS BELIA & SUKAN, BATU UBAN, P.PINANG. 
7. PENDAFTARAN/PERTANYAAN DAN TARIKH TUTUP:
Registration/Enquiry and Closing Date:

  • Borang penyertaan akan diedarkan kepada kelab-kelab sukan dan pasukan bola tampar di Jabatan Kerajaan dan sektor swasta. 
  • Entry forms will be distributed to sports clubs and volleyball teams in Government Departments and private sectors. 
  • Yuran Pendaftaran: RM300-00/pasukan. 
  • Entry Fees: RM300.00/team. 
  • Semua borang penyertaan yang lengkap dengan yuran mesti diserahkan kepada: 
  • All completed entry forms with fees are to be sent to: 
En. LE Choong - Watsapp H/P:012-4533044 atau
Email: volleyball.pillarmanagement@gmail.com

Tarikh Tutup: 30hb Nov.2018.
Closing Date: 30th Nov.2018

8. PENGANGKUTAN AND PENGINAPAN:
Transport and Accomodation: 

  • Segala tambang pengangkutan and kos penginapan adalah tanggungan pasukan sendiri.
  • All transportation and accommodation expenses are to be borne by the respective teams
9. HADIAH PEMENANG:
Prizes:
Hadiah-hadiah pemenang adalah seperti berikut:
Winners prizes are as follows:
  • JOHAN : Wang Tunai RM800-00 + Trofi Pasukan + 15 Pingat 
  • Champion : Cash RM800.00 + Team Trophy + 15 Medals 
  • NAIB JOHAN : Wang Tunai RM500-00 Trofi Pasukan + 15 Pingat 
  • Runner-up : Cash RM500.00 + Team Trophy + 15 Medals 
  • KETIGA BERSAMA : Wang Tunai RM300-00 + Trofi Pasukan + 15 Pingat
  • Joint 3rd : Cash RM300.00 + Team Trophy + 15 Medals 
10. FOMAT PERTANDINGAN:
Competition Format:

  • Pertandingan akan dijalankan secara Liga atau Liga Kumpulan pada pusingan awal bergantung kepada bilangan pasukan yang mengambil bahagian. 
  • The competition will be played on league basis or group league during the preliminary stages depending on the number of participating teams.
  • Pihak penganjur berhak mengubahsuaikan peraturan pertandingan untuk memastikan pertandingan dijalankan dengan lancar. 
  • The Organizer reserves the right to change the competition rules to ensure the smooth running of the Championship. 
11. UPACARA PENUTUP:
Closing Ceremony:

  • Upacara penutup akan diadakan selepas perlawanan akhir wanita dan lelaki. Semua pasukan yang menang hadiah (Johan, N-johan, Ke3 bersama) DIWAJIB menghadiri upacara penutup dengan sekurang-kurangnya 6 orang pemain. Kegagalan mematuhi syarat ini akan mengakibatkan kehilangan hadiah wang tunai. 
  • A Closing Ceremony will be held immediately after the men final. All prize receiving teams (Champion, Runner-up, Joint 3rd) IS COMPULSORY to be present with a minimum of 6 players. Failure to observe this ruling will result in the forfeiture of the cash prize. 


LAMPIRAN A


PERATURAN PERTANDINGAN

KEJOHANAN BOLA TAMPAR VETERAN PULAU PINANG 2018


1. Pertandingan ini dibuka kepada semua yang berusia 30 tahun ke atas(wanita) dan 35 ke atas (lelaki). Untuk pemain yang pernah mewakil Negara, kelayakan umur ialah 35 ke atas(wanita) dan 40 ke atas(lelaki).
The Championship is open to all, aged 30 and above (ladies) and 35 and above (men). For Ex-National players, the age eligibility is 35 years and above (ladies) and 40 years and above (men)


2. Ketinggian Net Pertandingan:
Net height: 
Lelaki/men : 2.38 meter

Wanita/ladies : 2.20 meter.

3. Bola pertandingan yang digunakan akan ditentukan oleh pihak penganjur.
The competition match ball will be decided by the organizer.

4. 
FOMAT PERTANDINGAN:

Competition Format:

  • Pertandingan akan dijalankan secara Liga atau Liga Kumpulan pada pusingan awal bergantung kepada bilangan pasukan yang mengambil bahagian.
  • The competition will be played on league basis or group league during the preliminary stages depending on the number of participating teams. 
  • Pihak penganjur berhak mengubahsuaikan peraturan pertandingan untuk memastikan pertandingan dijalankan dengan lancar. 
  • The Organizer reserves the right to change the competition rules to ensure the smooth running of the Championship.


5. Setiap pasukan boleh mendaftar 12 orang pemain sahaja.
Seorang pemain hanya boleh mewakili satu pasukan sahaja.
Each team can register up to 12 players only.
A player can represent only one team.

6. Semua pasukan mesti menggunakan jersi yang seragam warna masing-masing, bernombor dan jelas dicetak di bahagian depan(15cm tinggi) dan belakang(20cm tinggi). Pemain ‘libero’ mesti memakai jersi berwarna berlainan.
Pengurus pasukan, ketua jurulatih dan penolong jurulatih dikehendaki berpakaian kemas. Seluar sukan pendek/panjang/track bottom dan kasut. Singlet, sandal dan selipar tidak dibenarkan.
All team jerseys must be uniform in color with numbers clearly printed in front(height 15cm) and at the back(height 20cm).The libero player must wear jersey of different color.
Team Manager, Chief Coach and Assistant Coach must be properly attired in sports shorts/long pants/trackbottoms and shoes. Singlets, sandals and slippers are not allowed. 


7. Semua perlawanan akan diputuskan dengan “3 set terbaik” (25, 25, dan 15).
Sistem pengiraan mata adalah seperti sistem “pingpong”. Apabila terdapat mata seri 24:24 (set pertama dan kedua)atau 14:14 dalam set penetuan , maka pasukan mesti mendahului dengan 2 mata untuk memenangi set itu.
All matches will be decided on “Best of 3 Sets” (25, 25, 15) rally point system.
When the points are tied at 24 – 24 (set 1 and set 2) or 14 – 14 (deciding set) a team must lead by 2 points to win the set.

8. Dalam setiap set, pasukan dibenarkan 2 kali “Time-Out”. Setiap “Time Out” 30 saat.
Each team is allowed 2 ‘Time-out’ of 30 secs. for each set.


9. Setiap pasukan mesti ada 6 orang pemain bertanding dalam gelanggang. Mana-mana pasukan yang tidak lengkap akan dikira memberi ‘kemenangan tanpa bertanding’ kepada pihak lawan.
Pasukan yang lewat melaporkan diri tanpa sebab-sebab munasabah 15 minit selepas masa yang di jadualkan akan dikira member ‘kemenangan tanpa bertanding’ kepada pihak lawan.
Each team must have 6 players on the court to compete. Any incomplete team will be declared as giving a ‘walk-over’ to the opponent.
A team reporting late without any valid reasons 15 minutes after the official schedule time will be considered as giving a ‘walk-over’ to the opponent.

Pemain-pemain yang melaporkan diri selepas ‘official warm-up’ dilarang bertanding dalam perlawanan semasa itu.
Beliau dibenarkan bermain dalam perlawanan berikutnya. Pelanggaran syarat di atas akan mengakibatkan pasukan kalah dalam perlawanan itu.
Any player who reports after the ‘Official warm-up session’ will not be permitted to participate in the current game.
He will be eligible to play in the next match. Failure to abide by this rule will result in the team being declared as losing the game by default.


10. Dalam pengiraan kedudukan, pasukan yang menang akan diberi 2 mata, pasukan yang kalah 1 mata dan pasukan yang memberi “Walk Over” akan dapat 0 mata. 

  • Jika terdapat mata yang sama, maka kedudukan akan ditentukan berdasarkan nisbah jumlah poin menang/ kalah.(Semua perlawanan kumpulan)
  • Jika masih ada persamaan, nisbah jumlah set menang/ kalah. (Semua perlawanan kumpulan)
  • Jika masih ada persamaan, nisbah jumlah set menang/kalah antara pasukan terlibat.
  • Jika masih ada persamaan, keputusan perlawanan diantara dua pasukan akan diambil kira.

For classification: Winning team 2 points, Losing team 1 point, Walk-over or technical disqualification 0 points.
In case two teams tied with the same points, classification will be based on:

  • ratio of total points win/lose (All group matches)
  • ratio of total sets win/lose (All group matches).
  • ratio of total sets win/lose between teams involved.
  • result of the match between the two teams involved.

11. Pasukan yang ingin membuat bantahan semasa perlawanan mesti memberitahu pengadil yang bertugas secara lisan dan perlawanan akan di teruskan “DALAM BANTAHAN”. Hanya Ketua Pasukan dibenarkan membuat bantahan.
Pasukan mesti mengemukakan bantahan kepada Pengerusi Pegelola secara bertulis dengan Wang tunai RM300-00 sebagai wang cagaran dalam tempoh 1 jam selepas perlawanan berkenaan. - Bantahan/rayuan akan dipertimbangkan oleh Juri Rayuan.
Jika bantahan/rayuan berjaya. wang cagaran akan dikembalikan. Wang cagaran akan luput sekiranya bantahan/rayuan tidak berjaya.
Keputusan Juri Rayuan adalah muktamad.

Any team wishing to make a protest must inform the Referee on duty verbally and continue with the Game ‘Under Protest’. Only the team captain is permitted to make the protest.
The said team must submit a written protest together with a deposit of RM300.00 within 1 hour after the end of the game to the organizer.
The Panel of Appeal will make a decision.
If the protest/appeal is successful, the deposit will be refunded otherwise it will be forfeited.
The Decision of the Panel is final.


12. UPACARA PENUTUP:
Closing Ceremony:

  •  Upacara penutup akan diadakan selepas perlawanan akhir wanita dan lelaki. Semua pasukan yang menang hadiah (Johan, N-johan, Ke3 bersama) DIWAJIB menghadiri upacara penutup dengan sekurang-kurangnya 6 orang pemain. Kegagalan mematuhi syarat ini akan mengakibatkan kehilangan hadiah wang tunai.

  • A Closing Ceremony will be held immediately after the men final. All prize receiving teams (Champion, Runner-up, Joint 3 rd ) IS COMPULSORY to be present with a minimum of 6 players. Failure to observe this ruling will result in the forfeiture of the cash prize.

13. HADIAH PEMENANG:
Prizes:
Hadiah-hadiah pemenang adalah seperti berikut:
Winners prizes are as follows:

  • JOHAN : Wang Tunai RM800-00 + Trofi Pasukan + 15 Pingat
  • Champion : Cash RM800.00 + Team Trophy + 15 Medals
  • NAIB JOHAN : Wang Tunai RM500-00 Trofi Pasukan + 15 Pingat
  • Runner-up : Cash RM500.00 + Team Trophy + 15 Medals
  • KETIGA BERSAMA : Wang Tunai RM300-00 + Trofi Pasukan + 15 Pingat
  • Joint 3 rd : Cash RM300.00 + Team Trophy + 15 Medals

Nota: Sekiranya hanya 4 atau kurang pasukan yang mengambil bahagian, hadiah pemenang adalah
seperti berikut:
Note: In the event only 4 teams or less teams participate, the winning prizes are as follows:


  • JOHAN : Wang Tunai RM500.00 + Trofi Pasukan + 15 Pingat
  • Champion : Cash RM500.00 + Team Trophy + 15 Medals
  • NAIB JOHAN : Wang Tunai RM300-00 + Trofi Pasukan + 15 Pingat
  • Runner-up : Cash RM300.00 + Team Trophy + 15 Medals
  • KETIGA BERSAMA : Wang Tunai RM150.00 + Trofi Pasukan + 15 Pingat
  • Joint 3 rd : Cash RM150.00 + Team Trophy + 15 Medals


14. Penganjur berhak membuat sebarang pindaan dalam pelaksanaan pertandingan, jika perlu, bagi melancarkan kejohanan dan keputusan tersebut adalah muktamad.
The organizers deserve the right to make any changes as when required for the smooth running of the competition. The decision is final. 


15. PERATURAN PERSATUAN BOLA TAMPAR ANTARABANGSA FIVB akan digunakan dalam mana tidak dinyatakan dalam peraturan pertandingan.
FIVB RULES presently in force will apply where not specified in the competition rules and
regulations.


AJK PERTANDINGAN

No comments:

Post a Comment